Pages

May 24, 2011

Buah Nam Nam @ Katak Puru




Dimulakan cerita, jalan-jalan di KR, ade akak ni letak gambar buah katak puru. Ok musykil. Disebabkan first time tengok dan menarik. Manfaat jalur tak berapa lebar digunakan. Aktiviti googgling dimulakan. Rasa-rasalah, macam mana nak makan buah ni? hurmmm..

Buah ni kalau cecah orang cakap sedap. Sebab rasanya yang lemak-lemak masam. Yang manis pun ade. Isinya agak rapuh bila buah masak. Biji tak boleh makan ye. Makan kulit dan isinya sahaja. Tidak bermusim dan bertukar dari hijau ke kuning bile sudah masak.



Yang uniknya, jangan cari buah ni di celah-celah daun yang merimbun. Memang seharian cari tak jumpa nanti. Nak cari, kene cari di batangnya. Kadang-kadang di pangkal pokok dan akarnya pun ade. Unik kan? mudah di dapati di negeri utara eg. PERAK dan pantai timur . Ehem.

*Gambar-gambar diatas adalah ihsan dari google. Arigato gozaimasu! 

8 comments:

Anonymous said...

sy dh terliurrrrr...gulp~

Azren Aida said...

agagaa..sedap yek buah ni..nak jgk raseee..kirim kmu blik muar la nnti klau ade..kalau dpat biji benih dia pun ok..kang sye tanam kat umah ciklot..gulp..gulp..=p

ekane said...

az!!! suka buah ni.ratah cmtu je..aritu ingat nak tanam kat kg..bak mai sket

Azren Aida said...

ekane!! mmg sedap yek?? ala..mcm mne ni..dah ngidam..mcm biasa..org perak..kasihanilah org ampang..=pp

secangkir madu merah said...

buah ni rasa macam buah manggakan.. akak pernah jumpa masa berkunjung di rumah saudara sebelah suami di Penang...

apasal ehem tu?

ada ehem ehem ke?


.

Azren Aida said...

owh yeke kak?? sye xpnah mkan buah namnam..tpi org ckap sedap..
heheee..yg ehem tu special di 'dedicate' kan utk ekane..sbb org perak..kot2 terjmpa buah namnam ni kat umah..=pp

nizamsani said...

lamanya tak makan buah namnam.

Azren Aida said...

nizamsani: susah dh nak dpat buah ni kan kalau kat bndar..tpi kalau kat kampung rsenye msih ade..:)